Korte geschiedenis

Kiwanis werd opgericht te Detroit, Michigan, op 21 januari 1915, Kiwanis werd een internationale club toen in 1916 de Kiwanisclub van Hamilton, Ontario werd opgericht. Het lidmaatschap van Kiwanis bleef beperkt tot de Verenigde Staten en Canada. Tot op 15 mei 1962 de eerste club buiten deze landen werd opgericht in Tijuana Baja California, Mexico. Er werd dus met de lange traditie gebroken zich te willen beperken tot de Verenigde Staten en Canada. In 1963 werd de eerste Europese club opgericht en gecharterd te Wenen in Oostenrijk. Bijna tegelijkertijd op 9 maart 1963 ontstonden Bazel en Bruxelles. De eerste Kiwanisclub in Nederland werd opgericht in Amsterdam in 1965.

Het devies "Wij Bouwen" stimuleert Kiwanis niet alleen om te bouwen aan een betere maatschappij maar ook aan het uitbreiden van het aantal leden die daaraan hun bijdrage kunnen leveren. Zo kwam in 1984 de oprichting tot stand van Kiwanisclub Assen. De club ging in charter op 13 juni 1987 en werd daarmee een officiële Kiwanisclub. En sinds die tijd heeft Kiwanis Assen veel mooie projecten gedaan voor Assen en voor kinderen.

Kiwanis Assen is geen businessclub, geen industriële kring en ook geen sociëteit. Maar een club van vrijwilligers die onderdeel uitmaakt van een wereldomvattende organisatie met autonome clubs in meer dan 90 landen met in totaal circa 600.000 volwassen- en jeugdleden.

Om lid te kunnen worden van een Kiwanis club moet u voorgedragen worden door leden van de club.

Wilt u informatie over de op deze pagina vermelde onderwerpen, dan kan dit via contact.

Voor meer detailinformatie en verdere oriëntatie op de wereldwijde Kiwanis organisatie raadpleeg de volgende sites:

Kiwanis landelijk

Kiwanis International European Federation